Nyheter

Städning vid andrahandsuthyrning av bostad

13 april 2017

Vi får ibland frågan vad som gäller när det kommer till städning vid in- och utflytt när man hyr ut sin lägenhet eller hus. Generellt kan man säga att städningen som ska genomföras är omfattande och inbegriper ofta mer än vad man kan tro. Det är viktigt att den som ska komma efter och flyttar in ska känna att de kommer till en till en fullständigt städad bostad. Ingen vill känna att man kommer till någon annans ostädade hem. När man hyr ut sin bostad i andrahand så gäller samma riktlinjer som när man köper och säljer en bostad. Mäklarsamfundet har sammanställt hur en flyttstädning skall genomföras vid utflytt som är väldigt tydlig: 

http://www.maklarsamfundet.se/sites/default/files/Kopa_salja/Pdf/stadning.pdf


Vi på Be Resident rekommenderar att man tar in ett professionellt städföretag för att göra detta, då de är väldigt effektiva och professionella. De vet exakt vad som krävs av en flyttstädning och har ofta garantier på genomförd städning. Som kund hos oss har man en rabatt på 10 % på fakturan samt en garantitid på 14 dagar om man inte är nöjd med städningen hos det rikstäckande städföretaget Qleano: http://qleano.se/beresident/


Konsekvenserna av att man inte har städat enligt riktlinjerna kan bli att man får ta in ett städföretag och då får man stå för den kostnaden eller att man debiteras direkt enligt SABO:s rekommendationer vilket kan bli väldigt kostsamt. SABO (http://www.sabo.se) är en sammanslutning av de kommunala bostadsföretagen som tagit fram riktlinjer för vad en flyttstädning kostar för olika typer av storlekar på boenden:

1 rum och kokvrå ca 20 kvm                        2035 kr

1 rum och kök ca 40 kvm                              2850 kr

2 rum och kök ca 60 kvm                              3665 kr

3 rum och kök ca 75 kvm                              4820 kr

4 rum och kök ca 90 kvm                              6380 kr

5 rum och kök ca 115 kvm                            7180 kr